Post Bouwgroep

66f214c5a7.png

Nieuwbouw UK-24

Oog voor details, en voor wat je niet ziet…

‘Kijk”, zegt Hendrik Post, terwijl hij in de fraaie brug van de nieuwe UK 24 ‘Anna’ wijst op details. 

Er zijn geen plinten en laten te zien. Zoon Lammert wijst op de kleine bedieningsconsoles aan de zijkant. 

“Met een inbussleuteltje kun je de omlijsting er makkelijk afhalen, verder zitten er geen knoppen aan”.

Sfeer en onderhoudsarm. Dat kenmerkt de inbouw van de UK 24, waarvoor de Post Bouwgroep tekende. Opdrachtgever is Albert Romkes. Broer Pauw Romkes heeft Post opdracht gegeven voor inbouw van de UK 22, die momenteel bij Balk op de werf compleet wordt vernieuwd. Het nieuwe stuurhuis is al grotendeels ingetimmerd voordat het werd geplaatst, visruim en verwerkingsdek volgen na de zomer. De beide ondernemersfamilies hebben vanaf de oprichting van het bouwbedrijf 60 jaar geleden een goede relatie met elkaar. Vader Jannes Romkes gaf als een van de eersten opdracht aan oprichter Lammert Post, wiens zonen het timmerbedrijf hebben voortgezet. De nieuwe generaties houden de banden aan. Ze weten wat ze in alle bescheidenheid aan elkaar hebben. Inmiddels staan zeven zonen van wijlen Lammert Post aan het roer bij Post Bouwgroep. Scheepsbetimmering is een van de drie poten van het bedrijf, dat verder doet aan woningbouw en arkenbouw. 

De laatste nieuwbouwkotters warden de KW145 en daarna de MDV 1. De afgelopen jaren deden de scheepstimmerlieden grote refitklussen op de Urker en Zeeuwse bokkers en waren ze aan de slag op duw- en sleepboten. Met de opdrachten voor de gebroeders Albert en Pauw Romkes zijn de Posten in hun sas, en kunnen ze laten zien wat ze in huis hebben. Niet alleen in de brug en de accommodatieruimtes, maar ook in het visruim en op het verwerkingsdek.

Namens bouwbedrijf Post had Willem Post (47) vanaf maart de leiding aan boord van de UK 24, met in zijn team een aantal neven. Het voorwerk en tijdig bestellen was vooral het werk van Hendrik Post (47). Vorig jaar kwam Albert Romkes met de tekeningen bij Post en werd een vrijblijvend plan gemaakt. “Met als uitganspunt: de beste kant is altijd de kant die je niet ziet! En dat is teug te zien in de timmerafwerking: zo weinig mogelijk afwerkplinten en hoeklatten. De rest is van kunststof, multiplex platen”, vertelt Hendrik Post. 

Er veel gebruik gemaakt van kantenband, plinten zijn verdiept. Alles is naadloos afgewerkt in de hypermoderne stuurhuis. Alleen aan de achterkant van de brug is een bordes aangebracht, voorin met twee grote schermen dus niet meer, en de computerapparatuur is in een brandveilige ruimte onder de brug gezet. Op de tafelranden is een RVS-randje in plaats van latwerk aangebracht. Gelet op duurzaamheid is gekozen voor zeewaterbestendige rvs-binnendeurkozijnen. Post: ”Bij Romkes weten ze vooraf goed wat ze willen. De kleurstelling is in goed overleg uitgezocht met Grietje, de vrouw van Albert. We hebben diverse leveranciers gevraagd voor de HPL-platen. Gekozen is voor grijs eiken, met een generfd accent. Grietje heeft ook de knoop doorgehakt om een granieten aanrechtblad te plaatsen. Daar hebben ze groot gelijk aan. Ontzettend duurzaam en slijtvast, met een mooie uitstraling bij de rest van het rest van het interieur”.  Albert Romkes is dik tevreden met het eindresultaat. Vooraf aan het vertrek vanaf Urk heeft hij de hele ploeg aannemers en onderaannemers aan boord bedankt. Er is door een ieder gewerkt alsof ze voor zichzelf bezig waren, zei hij. “Wij zien dat als een groot compliment”.

Uit “Het Visserijnieuws” van 17-07-2020

Geïnteresseerd?